Sixpack, zo train je voor die strakke buik

25 apr 2022

Iedereen heeft een sixpack

Wist je dat iedereen al buikspieren heeft? Ze zitten alleen helaas vaak verstopt onder een laag(je) lichaamsvet. Mannen met een vetpercentage van 14 tot 17% worden als fit bestempeld en vrouwen dragen een hoger percentage lichaamsvet mee (21 tot 24%). Dus je kan fanatiek trainen en afslanken voor je sixpack, maar hou er wel rekening mee dat je gezond blijft!

Buikspieren trainen met een barbell

We denken bij een barbell misschien snel aan squats of borstoefeningen, maar je kan hier ook je buikspieren mee trainen. Denk aan de ‘Weighted Straught-Leg Situps’, hierbij heb je de barbell in je handen vast en lig je op je rug op de grond. Benen recht naar voren en wanneer je omhoog gaat zitten duw je het gewicht boven je hoofd en kom je vervolgens weer rustig terug. Of de ‘Barbell Rollouts’, hierbij gebruik je de barbell op dezelfde manier als een ‘Ab Wheel’.

Een draai aan het buikspierwiel

Met de ‘Ab Wheel’ train je alle spieren in de core (denk aan de buikspieren, rompspieren en ook de rugspieren). Dit is de manier van trainen welke zonder gewicht al erg zwaar is. Als je hier voor het eerst aan begint kan je beter het buikspierwiel gebruiken vanaf je knieën. Hou de handvatten met beide handen vast, rol langzaam naar voren en weer terug. Het is de bedoeling dat je zoveel mogelijk naar voren rolt. Zolang je natuurlijk ook terug kan komen. Deze oefening vraagt echt het uiterste van al je buikspieren, dus vooral een oefening voor wie echt fanatiek de buikspieren wil trainen! Dedicatie.

Train je buikspieren, zorg voor je rug

Soms kan het zo zijn dat je last van je rug krijgt bij het trainen van je buikspieren. Bij sit-ups kan je dan bijvoorbeeld gebruikmaken van een sit up kussen. Of, als je echt op safe wil trainen, kan een buikspiertrainer de uitkomst bieden. Je houdt hierbij niet je armen achter je hoofd en je nek wordt comfortabel ondersteund door een kussen. Ondanks dat de oefening eenvoudiger uit te voeren is, betekent dit niet dat het minder zwaar is voor je buikspieren. Die sixpack zal wel branden!

Meteen aan de slag!