Groot assortimentVeilige betaling en verzendingVerzending naar NL & BEKlanten geven ons een 8.6
 

Zo val je snel en gezond af na de feestdagen!

02 jan 2020

 Zo val je snel en gezond af na de feestdagen!

Na al die pepernoten, chocoladeletters en schuimpjes met sinterklaas kreeg je nog de heerlijke maaltijden met kerst. Je hebt je vast ook niet ingehouden met de drankjes tijdens oud en nieuw. Gelijk heb je, maar het is nu toch wel weer tijd om dat recht te zetten. Snel afvallen na de feestdagen is iets wat veel mensen graag willen. Op internet lees je veel over crashdiëten, maar dat is niet hoe wij dit gaan aanpakken. Snel afvallen wil je natuurlijk wel op een gezonde manier doen. Houd daarom deze tips in je achterhoofd de komende weken, zodat jij die vetjes van de feestdagen snel kwijt raakt.

Waarom geen crashdieet? 

Een crashdieet is een dieet waar je weinig calorieën binnenkrijgt. Op korte termijn zul je veel afvallen, maar je verliest vooral vocht en spiermassa. Wanneer je weer begint met meer calorieën op een dag te consumeren, zul je juist weer heel snel aankomen. Dat is het zogenoemde jojo-effect.

De tips om gezond en snel af te vallen:

Tip 1: Vermijd suikers

Zorg ervoor dat je de ongezonde snacks laat liggen. Geen koek, snoep, chips of chocola meer. Dat betekent ook dat je geen frisdrank meer moet drinken. Hartstikke lekker zo’n blikje cola, maar je lichaam heeft er letterlijk niks aan! 

Dat betekent niet dat je nooit meer een snoepje mag eten, maar probeer het zoveel mogelijk te vermijden als je wilt afvallen.

Voor veel mensen is het minderen van suiker een hele opgave. Suiker zit immers verstopt in heel veel etenswaren. Om suiker compleet te vermijden, zou je alle etiketten grondig moeten doorlezen. Dat is natuurlijk geen doen. Zorg er dus voor dat je suiker zo veel mogelijk uit de weg gaat, maar laat het je niet gek maken.

Tip 2: Vermijd granen

Er zijn veel verschillende soorten granen zoals tarwe, rijst, haver en mais. In erg veel producten zijn granen verwerkt. Je kunt denken aan brood, pasta, koekjes en bier. In granen zitten complexe koolhydraten. Complexe koolhydraten worden omgezet in glucose (suikers). Granen en suiker vermijden valt dus eigenlijk samen. Door granen te vermijden zorg je er ook voor dat je bloedsuikerspiegel minder gaat schommelen. Een bloedsuikerspiegel die veel schommelt, blokkeert namelijk de vetverbranding.

Tip 3: Begin aan krachttraining

Door te sporten bouw je spiermassa op. Tevens verbrand je tijdens krachttraining erg veel calorieën. Niet alleen tijdens de training zul je calorieën verbranden, want als je krachttraining doet, ontstaan er kleine scheurtjes in je spierweefsel. Om deze scheurtjes weer te herstellen, heeft je lichaam energie nodig. Hierdoor verbrand je dus ook calorieën als je klaar bent met trainen. Beginnen met krachttraining kan lastig zijn. Deze startersset krachttraining vinden. Deze Starterset krachttraining zal jou er doorheen helpen en je hebt gelijk alles in 1 keer in huis!

Tip 4: Eet je avondeten vroeg en eet daarna niets meer

Probeer eens om 5 uur je avondeten te eten. Eet daarna niks meer en je zult je ongezonde avondsnacks omzeilen. Hierdoor kan je lichaam zich ook goed voorbereiden op de nachtrust. Als je het lastig vind om erna niks meer te eten, kun je ervoor kiezen om een half uur na het eten je tanden te poetsen. Zo kom je niet meer in de verleiding om te gaan eten.

Tip 5: Drink water

Door veel water te drinken zorg je ervoor dat je stofwisseling versnelt. Daardoor verbruik je meer calorieën. Als je veel water drinkt, zul je ook merken dat je minder honger krijgt. Daardoor krijg je ook minder calorieën binnen. Het is niet handig om een hele maaltijd te vervangen door een glas water, maar zorg er wel voor dat je elke dag minimaal 2 liter water binnenkrijgt. Water is niet alleen goed bij het afvallen, maar ook reinigt het je lichaam en is het ontzettend goed voor je huid.

 

Tip 6: Eet rustiger

Als je rustig eet, eet je vaak minder. Zorg ervoor dat je geniet van je maaltijd en neem je tijd. Kauw desnoods minimaal 30 keer voordat je begint aan een volgende hap. Je kunt ook met je andere hand eten of om de paar happen even je bestek neerleggen.

Tip 7: Eet gevarieerd

Als je gezonder wilt eten, eet je vaak veel van hetzelfde. Dat is zonde, want er zijn dus ook veel gezonde etenswaren die je niet eet. Die gezonde etenswaren hebben veel voedingsstoffen die je dan niet binnenkrijgt. Niet alleen is dat dus goed voor je lichaam, maar het is ook leuker als je eens wat anders probeert.

Tip 8: Eet 1 keer in de week een cheat meal

In plaats van een cheatday die een hele week gezond eten naar beneden haalt, kun je kiezen voor een cheatmeal. Een maaltijd in de week die zoveel calorieën mag bevatten als jij graag wilt. Zo hoef je niet al het lekkers te missen en kun je toch nog genieten van je favoriete junk maaltijd.

Tip 9: Meet je vooruitgang

Als dit voor jou een goede motivatie is kun je 1 x per week je progressie meten door middel van een weegschaal of een vetpercentage meting. Hierdoor zie je je vooruitgang en zul je hopelijk tevreden zijn met de resultaten. Dit kan ook averechts werken, dus je zult voor jezelf moeten uitproberen of dit een goede manier is om je te motiveren. Stel daarom geen onmogelijke doelen voor, maar blijf realistisch. Afvallen gaat altijd met pieken en dalen, dus wees niet getreurd als er eens wat minder van af is dan je wilde.

Tip 10: Eet meer vezels

Door meer vezels te eten, krijg je een voller gevoel. Daardoor eet je minder en krijg je dus minder calorieën binnen. Vezels zitten in veel etenswaren. Denk hierbij aan groente, fruit, noten en peulvruchten.

Tip 11: Ongezonde etenswaren uit huis

Gooi alle ongezonde troep je huis uit, zodat je er niet meer naar hoeft te kwijlen. Je kunt dan ook niet meer in verleiding komen om te snoepen als je thuis zit.

Tip 12: Beweeg meer op een dag

Laat wat vaker de hond uit of ga met de trap in plaats van met de lift. Sta een paar keer op tijdens je werk en loop een klein rondje. Kleine dingen als dit zullen het verschil niet maken, maar dragen er vast en zeker aan bij. Tijdens elke beweging verbrand je calorieën. Wees daarvan bewust en maak er gebruik van.

Deze tips kun je gebruiken bij het afvallen. Met kleine simpele veranderingen zorg jij ervoor dat die vetjes van de feestdagen er binnen no-time afvliegen.

afvallen na de feestdagen doe je zo

 

Meteen aan de slag!

 
 
iDeal, AfterPay, Paypal, Visa, Mastercard, Maestro, Bancontact MisterCash, Adyen, Post.nl