Hier moet je op letten als je begint met sporten

08 sep 2021

Wat is het achterliggende doel?

 

Voordat je begint met sporten, is het van belang om te bepalen wat het achterliggende doel is. Wil je afvallen, of is je doel om fitter te worden en te blijven? Misschien is je doel wel om je lichaam meer in vorm te krijgen door wat gespierder te worden. Voor elk van deze doelen is er weer een andere vorm van beweging goed om dat doel te behalen.

 

Is je voornaamste doel om af te vallen? Als we enkel kijken naar het verbranden van calorieën, is cardio hier de beste vorm van beweging voor. Onder cardio vallen sporten als hardlopen, fietsen, dansen en zwemmen.

Wil je naast afvallen ook een meer getoned lichaam? Dan raden we je aan om een combinatie van cardio en krachttraining te doen, ook wel crossfit genoemd. Crossfit is gebaseerd op natuurlijke lichaamsbewegingen als klimmen, rennen en tillen. Er wordt gebruik gemaakt van attributen als kettlebells, dumbells en touwen.

 

Als je doel niet specifiek is om af te vallen, maar wel om een meer gevormd lichaam te krijgen, is naast crossfit ook krachttraining op zichzelf goed om dit te bereiken. Naast dat krachttraining voor een toename van spiermassa zorgt, is het goed voor zowel je mentale als fysieke gezondheid. Zo krijg je bijvoorbeeld meer zelfvertrouwen en vermindert krachttraining de kans op hart- en vaatziekten.

 

Wat vind je leuk?

 

Nadat je je doel hebt vastgesteld, is het tijd om te beslissen welke vormen van beweging je graag wil doen. Als je niet weet wat je leuk vindt, kun je verschillende sporten uitproberen. Ga bijvoorbeeld een rondje hardlopen of trek wat baantjes en bekijk hoe dat bevalt. In het geval van krachttraining is de drempel wellicht wat hoger. Als je krachttraining wil proberen, kun je misschien wel met een vriend, collega of familielid die een abonnement heeft meetrainen. Bij de meeste sportscholen kun je een dagkaart aanvragen.

 

Blijf volhouden!

 

Nu je bent begonnen met sporten, is het belangrijk dat je dit consistent blijft doen als je de effecten op je lichaam wil merken. Sommige mensen vinden het lastig om de motivatie te blijven voelen. Een tip is om een sportmaatje te zoeken waarmee je samen kunt trainen. Zo ben je van elkaar afhankelijk en zal dit je wellicht sneller over de grens trekken om toch te gaan sporten. Daarnaast heb je altijd iemand om mee te kletsen en kun je elkaar eventueel uitdagen of aanmoedigen.

In deze blog zijn een aantal tips besproken die je hopelijk op weg helpen met sporten. Probeer er vooral achter te komen wat je leuk vindt en doe het vooral op je eigen tempo. Je zult zien dat je je een stuk beter gaat voelen, zowel fysiek als mentaal. Dus waar wacht je nog op? Zet die eerste stap naar een betere versie van jezelf!

Meteen aan de slag!