Winter is coming, bulk is coming

Voeding |  21 okt 2022

Zomer is voorbij, herfst is hier en winter is coming. Wellicht heb je het om je heen al gehoord: we gaan weer het ‘bulk seizoen’ in. Nu het kouder wordt hoef je (minder) vaak in je blote borst rond te lopen. Daarom leent dit seizoen zich het best voor meer eten om zo aan te komen en meer spiermassa op te bouwen.

Pepernoten en chocoladeletters, toch?

Bulken, betekent dat eigenlijk een vrijkaart om ongelimiteerd junkfood te eten? Dit wordt ook wel een ‘dirty bulk’ genoemd. Wat ons betreft niet het best om te doen, als je een gezond leven wil leiden. Wat ook bestaat is de ‘clean bulk’, het tegenovergestelde. Hierbij focus je op gezond eten met de welbekende zilvervliesrijst, kip en broccoli. We vinden dat een biertje in het weekend en een zak pepernoten onderdeel kunnen zijn van een gezonde levensstijl, dus laten we het houden op ‘bulken’ in het algemeen.

Voor wie serieus wil bulken

Als je serieus bent over het bulken zijn er een aantal dingen om vooraf rekening mee te houden. Bulken is in principe aankomen, dus je vetpercentage gaat omhoog. Daarom is het belangrijk om niet met een hoog vetpercentage aan het bulken te beginnen. Dan is de kans namelijk groter dat je meer in vet dan in spiermassa aan zult komen. Laat dat nou niet het doel zijn van bulken, dus probeer je vetpercentage rond de 14% te krijgen voor je begint met bulken, of voor vrouwen: rond de 22%. Ben je daar nog niet? Lees dan de rest van het artikel later verder en succes met je cardio sessies!

Begin klein, eindig groots

Wees lief voor je lijf en begin met kleine aanpassingen. Ondanks je enthousiasme voor het bulken is het goed om niet te snel drastische veranderingen aan te brengen in je dieet. Zo blijft je lijf in balans en maak je sneller progressie. Als je minder cardio wil doen kun je dit ook in deze eerste weken afbouwen. Vervolgens kun je steeds zwaarder gaan trainen. Vaak wordt er tijdens bulk periodes aangeraden zwaarder te trainen in een kortere trainingssessie. En vergeet ook je benen niet!

After dinner dips

Door meer te eten kun je dus zwaarder trainen, waardoor je weer meer trek hebt en ook meer rust nodig hebt. Slaap is belangrijk, veel mensen onderschatten de kracht van een goede nachtrust. Hierdoor herstel je sneller en kun je de volgende keer weer op volle kracht in de sportschool staan. Tijd om te knallen, tijd om te bulken!

Meteen aan de slag!