Voorkom blessures bij krachtsport

14 sep 2021

De meest voorkomende blessures

 

Voordat je leert hoe je blessures kunt voorkomen tijdens krachtsport, is het belangrijk om te weten welke blessures het meest voorkomen. Door krachttraining ontstaan er kleine scheurtjes in je spieren. Deze scheurtjes worden hersteld en opgevuld door het lichaam, waardoor de spieren groter en sterker worden. Een blessure ontstaat wanneer het lichaam schade oploopt door deze scheurtjes, bijvoorbeeld wanneer je een oefening verkeerd uitvoert of te zwaar traint. 

 

Peesblessures

 

De meest voorkomende blessures zijn de peesblessures, ook wel aanhechtingsklachten genoemd. De aanhechting van de spier - de pees - is veel kleiner dan de spier zelf, waardoor de aanhechting vaak meer kracht draagt dan hij daadwerkelijk kan hebben. Wanneer je de pees te zwaar belast, of wanneer je te veel herhalingen doet, kan de pees geïrriteerd raken en ontstaat er een scherpe pijn op de plek waar de pees aan het bot vastzit. Peesblessures komen vooral voor in de polsen en schouders. 

 

Spierblessures

 

Een tweede vorm van blessures die vaak voorkomt, zijn de spierblessures. Deze vindt men vaak lastig te herkennen. Spierpijn is na het sporten namelijk vrij vanzelfsprekend. Daarom is de grens tussen spierpijn en spierblessure voor veel mensen lastig te bepalen. Een tip: als de klachten langer dan twee à drie dagen blijven aanhouden, is er een grote kans dat een spier is gescheurd of verrekt. 

 

Blessures voorkomen

 

Nu we meer weten over het herkennen van blessures, is het van belang om te weten hoe je ze kunt voorkomen. Met deze tips kun je lichamelijke klachten op zowel de korte als lange termijn voorkomen. 

 

Ten eerste is een goede warming-up essentieel om de spieren op te warmen en te zorgen dat ze goed doorbloed zijn. Op deze manier is de krachttraining niet de eerste zware belasting die de spieren ervaart en kun je de spierbelasting zo goed opbouwen. Een goede warming-up is bijvoorbeeld om voordat je begint met krachttraining eerst tien minuutjes hard te lopen of op de crosstrainer te staan. Hierop volgt dat rekken en strekken van de spieren ook een essentieel onderdeel is van het opwarmen van de spieren. 

 

 

Wat ook meetelt om blessures te voorkomen, is om rustig op te bouwen. Begin niet direct in de eerste week met voluit trainen, maar begin wat lichter en bouw het langzaam op. Je kunt beter te licht trainen dan te zwaar. Zo zullen je spieren minder snel overbelast raken. Wanneer je wekelijks kleine stappen maakt in het opbouwen van het gewicht, laat je je spieren wennen aan toenemende belasting en wordt de kans op blessures verminderd. 

 

Voorkom blessures door juist te trainen

 

Zoals je merkt, is het juist uitvoeren en rustig opbouwen van de krachttraining essentieel om blessures te voorkomen. Als je niet weet hoe je een oefening juist uitvoert om blessures te voorkomen, kun je altijd in de sportschool om advies vragen of een uitlegvideo opzoeken op het internet. Begin altijd met een gewicht dat misschien net iets te licht voor je is en bouw het rustig op. Stop ook direct wanneer je merkt dat een oefening pijn doet. 

 

Meteen aan de slag!