Op je 55ste leeftijd nog gewichtheffen

Training |  03 mrt 2022

Vanaf 30-jarige leeftijd verliezen mensen gemiddeld 0,5 tot 1 procent spiermassa per jaar. Net als het dalen van het testosteronniveau. Maar, geen zorgen, je kan als gevorderde in gewichtheffen nog net zo goed je schema volhouden. Mits je de juiste voorbereiding treft.

Polaroid progressie foto’s

Ronald begon met gewichtheffen toen hij ongeveer 19 jaar oud was. Hij begon in de sportschool, met zijn huidige vrouw en toenmalige vriendin. “In de eerste week liep er iemand met me mee en kreeg ik een kaart met alle basis oefeningen erop. Zo ben ik er een beetje ingerold”, legt Ronald uit. Hij was vroeger erg slank en wilde spiermassa kweken, om dit te doen at hij wel een half bruin op een dag. “Vroeger waren er geen mobiele telefoons, dus ik hield mijn vooruitgang bij door middel van polaroidfoto’s. Deze foto’s kunnen je echt motiveren om verder te gaan”, geeft Ronald mee als tip voor beginners. “En ik ben geen expert, maar ik denk dat als je meer massa wil kweken, je eind set zwaar moet zijn. Zo zwaar dat je eventueel maar rond de vier sets kan doen. Tegen jongens die ook spieren op willen bouwen zou ik zeggen ‘blijf volhouden’”.

Na zo’n tien jaar in de sportschool zei hij zijn abonnement op. “Kinderen werden geboren en toen was er geen tijd meer voor de sportschool. Ik heb toen zelf een thuis-gym opgebouwd met een halterbank en dumbells van losse gewichten. Dat was ook wel gunstig om kosten te besparen, kinderen kosten veel geld”, aldus Ronald.

Van sportschool naar thuis-gym

Ronald geeft toe, in je eentje thuis kan het lastig zijn om de motivatie te vinden. “Soms was er wel een tijd dat ik even niets met de halterbank gedaan heb, zelfs een periode van 5 à 6 jaar”, legt Ronald uit. Maar toen zijn eerste zoon interesse begon te krijgen in krachttraining, pakte hij het ook meteen weer op. “Het is makkelijker gemotiveerd te blijven als je samen traint. Ook kan je elkaar helpen bij de sets, bijvoorbeeld door te spotten, zo kan je zwaarder gewichtheffen en krijg je meer profijt uit je training”, aldus Ronald.

En van traag aankomen, naar traag afvallen

Ineens is afvallen voor Ronald lastiger dan aankomen. Dat was vroeger wel even anders! Dat is een van de veranderingen die hij door de jaren training heen, heeft gemerkt. “Al ben ik nu 55 jaar, ik denk dat ik nu sterker ben dan ik vroeger was. Dat heb ik natuurlijk opgebouwd. Wat ik wel merk, is dat de hersteltijd iets langer duurt. Vroeger had ik niet zoveel spierpijn, nu heb ik soms twee dagen last”, aldus Ronald. Hij vindt nog altijd borst oefeningen het leukst, en het makkelijkst om te doen. Vooral in de thuis-gym. “Als je thuis wil trainen heb je wel echt een halterbank nodig. Je moet toch ergens op liggen, je gaat niet op de grond liggen. Ten minste, ik niet.”

Toch weer naar de sportschool

Nu zijn tweede zoon ook gewichten wil tillen wordt het wat krap in de thuis-gym. Inmiddels is er dus toch weer een sportschool abonnement afgesloten en gaan ze met z’n drieën drie keer per week het krachthok in. “Op dit moment is dat mijn grootste motivatie geworden. Ik heb twee zonen nu die mij proberen in te halen, dat moet ik natuurlijk voor blijven. Uiteindelijk ben ik gelukkig nog steeds degene die het zwaarst kan gewichtheffen, zo gaan ze niet naast hun schoenen lopen”, aldus Ronald.

Meteen aan de slag!