Havermout, de energieleveranciers onder het ontbijt

Voeding |  19 aug 2022

Waar komt haver vandaan?

Vroeger, heel vroeger, beschouwden de Romeinen haver als voedsel voor de barbaren. En dus voerden ze haver alleen aan de dieren. En toen kwamen de haver-etende Germaanse stammen en versloegen de Romeinen. Dan kan je je voorstellen, dat er ineens heel anders naar haver gekeken werd.

De energieleverancier

Of je nu krachttraining doet of een stuk gaat hardlopen, havermout is dé energieleverancier onder de ontbijtjes. Daarnaast versnelt haver het energiehestel van je spieren, bevat het eiwitten die spieropbouw bevorderen en de ideale mix complexe koolhydraten om net die extra kilometer te halen.  

De hoge concentratie aan langzame en complexe koolhydraten, zoals ook al boven even benoemd, worden langzaam verteerd en zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Dan blijft ook dus jouw energie tijdens de training beter op peil. Een top ontbijt dus voor sporters! En gelukkig, kan het ook nog eens heel lekker zijn.

Op het internet vind je diverse recepten om je havermout op te pimpen. Vanuit ons een simpel recept voor in de zomermaanden met extra eiwit. Je maakt het de avond van tevoren klaar voor het lekkerste resultaat!

Vul een schaaltje met kwark en voeg een of twee handjes havermout toe en fruit naar keuze toe. Roer alles goed door met een scheutje melk zodat alles in kan dikken door de nacht. De volgende ochtend is je ontbijtje eigenlijk al klaar! Maar om het nog lekkerder te maken top je het af met bijvoorbeeld wat nootjes, of pindakaas, of chocola, of jam, of honing… Net waar je zin in hebt!

Ook genieten van gezondheidsvoordelen

Naast de sport-voordelen en de lekkere smaak, bevat haver ook veel gezondheidsvoordelen. In haver zitten bèta-glucanen. Ze vertragen de tijd die de maag nodig heeft om zich te legen. Anders gezegd: je voelt je langer verzadigd! Dat is belangrijk, want zo zorg je ervoor dat je niet te veel eet. En waar ‘te’ voor staat is nooit goed.

Daarnaast verlagen deze vezels (bèta-glucanen) ook de bloeddruk en cholesterol. Wetenschappers, van University of North Carolina, beweren dat deze vezels ook je immuunsysteem kunnen stimuleren door natuurlijk aanwezige virus-bestrijdende afweercellen in je lichaam te activeren.

Heb je nog meer redenen nodig om een havermout ontbijt klaar te maken morgenochtend?

Meteen aan de slag!