Zijn vaste halters beter om te gebruiken

Fitnessartikelen |  12 aug 2021

halters beter om te gebruiken?

Fitness, er zijn veel verschillende manieren om bepaalde spiergroepen te trainen. Deze manieren van trainen hebben allemaal een ding gemeen en dat is dat deze ervoor moeten zorgen dat jij de beste resultaten behaald. Mocht jij momenteel hard aan het trainen zijn, dan is het belangrijk dat je voor de juiste oefeningen kiest. Met de ene oefening pak je een bepaalde spiergroep namelijk net even wat beter dan met een andere oefening en het is aan jou om dit te ontdekken.

Gelukkig zijn er veel handige artikelen die je kunt lezen om erachter te komen welke oefeningen het beste zijn. Vandaag schrijven wij weer zo’n artikel voor jou. In dit artikel gaan we jou namelijk vertellen of het beter is om vast halters te gebruiken. Ook gaan we jou vertellen waarom het zo belangrijk is om een oefening goed uit te voeren en waarom je op je eten zult moeten letten, mocht je goede resultaten willen behalen. We wensen je in ieder geval veel leesplezier en op het moment dat je vragen hebt, dan kan je uiteraard contact met ons opnemen!

Waarom halters?

Op de vraag of vaste halters beter zijn om te gebruiken dan bijvoorbeeld vaste apparaten kunnen we geen duidelijk antwoord geven. Dit is namelijk pernpersoon verschillend en dit is ook afhankelijk van je doelen. Graag leggen wij jou uit wat de voordelen zijn van trainen met losse gewichten en dus voornamelijk halters. Er zijn namelijk genoeg personal trainers die ervoor kiezen om weg te blijven bij de vaste apparaten.

Dit doet men omdat je met losse halters gerichter kunt trainen en omdat losse gewichten in sommige gevallen juist meerdere spieren tegelijk kunnen activeren, dit zorgt weer voor totale lichaamsbeweging en een efficiëntere training. Een ander voordeel aan trainen met halters is dat je niet kunt compenseren. Train je bijvoorbeeld met een halterstang en train je je biceps? Dan ken je rechterarm je linkerarm compenseren mocht deze sterker zijn en dat heb je liever niet.

Wat ook een groot voordeel is aan trainen met halters, is dat je hier ontzettend veel oefeningen mee kunt doen. Je kunt vrijwel iedere spiergroep trainen. Mocht jij vanuit thuis willen trainen en heb je nog niet veel fitnessapparatuur in huis? Dan is het aan te raden om met halters te beginnen.

 

 

Een vaste halterstang

Wil jij wat meer houvast tijdens je oefeningen? probeer dan eens een vaste halterstang. Wanneer je aan de slag gaat met een vaste halterstang, dan heb je wat meer vastigheid. Ook met een halterstang kan je een hoop oefeningen doen. Mocht jij bijvoorbeeld je schouders, je biceps of je borst willen trainen, dan kan dat hiermee. Mocht jij zwaarder willen trainen, dan zal je halterschijven aan moeten schaffen. Deze kan je aan de stang hangen zodat je wat zwaarder kunt gaan trainen.

 

 

Trainen met vaste apparaten

Ben jij net begonnen met trainen, dan kan het zeker een goed idee zijn om te beginnen met vaste apparaten. Deze geven namelijk maximale ondersteuning en op de apparaten zelf kan je vaak al zien hoe je een oefening uit moet voeren, de kans dat je de oefening vervolgens verkeerd doet, is een stuk kleiner dan wanneer je met losse gewichten aan de slag gaat. Het goed uitvoeren van oefeningen is zeer belangrijk, doe je dit niet dan kan dit voor behoorlijk wat blessures zorgen.

Dit kan er weer voor zorgen dat je lang uit de roulatie ligt en je geen progressie meer boekt. Tevens boek je betere resultaten op het moment dat je een oefening goed uitvoert en dat is top.

De juiste voeding maakt het verschil

Je weet nu wat de voordelen zijn van trainen met losse halters en waarom je voor trainen met behulp van vaste apparaten kunt kiezen. Ook hebben we je verteld dat het belangrijk is om oefeningen op de juiste manier uit te voeren. Echter is er nog een punt dat minstens zo belangrijk is en dat is je voeding. Wanneer je voeding goed in orde is, dan is de kans een stuk groter dat je goede resultaten boekt. Voordat je aan de slag gaat met voeding is het aan te raden om een doel te bepalen.

 

 

 

Wil je spiermassa aankomen of wil je juist vet afvallen? Aan de hand van je doel kan je vervolgens zelf een voedingsschema maken of deze laten maken. Mocht jij op zoek zijn naar producten die jouw voeding kunnen ondersteunen? Klik dan op de link! Wij hebben namelijk een prachtig assortiment als het gaat om voedingssupplementen.

Meteen aan de slag!