Wij gebruiken cookies om het winkelen bij Gorilla Sports gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.× sluit deze melding
 
  •  
  • Groot assortiment
  •  
  • Gegarandeerd lage prijzen
  •  
  • 2 jaar garantie
  •  
  • Kosteloos achteraf betalen
  •  
  • Veilige betaling en verzending

Waarom 'je best doen' niet goed genoeg is

Workouts |  17 nov 2015
 
“Ik snap er helemaal niets van. Ik train echt hard, ik doe zo mijn best, maar ik zie niet zo veel resultaat.”
 
Ik hoor dit maar al te vaak. Best vervelend wanneer je tijd, moeite en geld investeert in het bereiken van een bepaald fysiek en er niet voldoende voor terugziet. Ik zou hier persoonlijk ook een enorme motivatiedip van krijgen. Ik kan me goed voorstellen dat je op zo’n moment de handdoek in de ring gooit. Maar voordat je dat doet, vertel ik je graag dat je nog maar één stap verwijderd bent van resultaat!
 
Waarom 'je best doen' niet goed genoeg is
 
Hoe zit het met je fitness programma?
 
Als je het materiaal hebt aangeschaft, de tijd ervoor hebt vrijgemaakt en de moeite in je trainingen stopt, dan kun je wel zeggen dat jij je best doet. Alleen is ‘je best doen’ niet altijd goed genoeg. Zeker niet wanneer je niet precies weet wat je moet doen om het gewenste resultaat te behalen. Ik krijg hierover dan ook vaak vragen. Wanneer ik dan vraag welke doelstellingen men heeft, hoor ik vaak: ‘groter’ of ‘droger’ worden. Dit is het probleem, het is niet concreet genoeg. Want hoe groot is ‘groter’ en hoe droog is ‘droger’? Het gewenste eindresultaat moet specifiek zijn, daarnaast moet je begin situatie helder zijn. Hoe groot of droog ben je nu? Jouw trainingstraject wordt bepaald op basis van je startpunt, vanaf daar ga je kijken hoe je op een realistische manier het gewenste eindresultaat kunt behalen.
 
fitnessplan
 
In de afbeelding zie je duidelijk een begin en eindsituatie. De pijl in het midden, dat is jouw training. Hetgeen waar jij zoveel tijd, moeite en geld in hebt gestopt. Het is daarom van belang dat jouw training jou van je beginsituatie naar het gewenste eindresultaat brengt. Hiervoor is een goed en doordacht fitnessprogramma noodzakelijk.
 
Er zijn meerdere manieren om hier aan te komen. De meest gebruikelijke zijn de volgende:
 
- Zoek een programma op internet op waarbij de doelstellingen gelijk aan die van jou zijn (dit is nooit op jou
  persoonlijk afgestemd dus het minst aan te raden); 
- Doe zelf onderzoek naar periodisering en stel je eigen programma samen;
- Laat door een professional jouw programma schrijven;
- Neem Personal Training of Lifestyle Coaching en ontvang je programma als onderdeel van deze trajecten (best
  prijzig wanneer het je alleen om een programma gaat).
 
Wat je ook kiest, vergeet niet dat een programma het belangrijkste onderdeel van jouw trainingstraject is. Belangrijker dus dan het aanschaffen van een nieuwe sportbroek of een berg aan supplementen.
 
Conclusie
 
Met zomaar wat fitnessen is het bijna onmogelijk om het gewenste resultaat te behalen, ondanks alle moeite die je doet. Om je doelen te bereiken, zal je gestructureerd aan het werk moeten gaan.
 
1.Bepaal heel specifiek wat jouw gewenste eindresultaat is;
2.Meet nauwkeurig wat je beginsituatie is;
3.Zorg voor een realistisch fitnessprogramma dat jou van je beginsituatie naar het gewenste eindresultaat brengt.
 
Wanneer je een concreet plan hebt met realistische doelstellingen én je bereid bent om hard te werken, dan zal jij het gewenste resultaat absoluut behalen. Succes!
 
Auteur: Bart Kaats 
 

Reacties