Wij gebruiken cookies om het winkelen bij Gorilla Sports gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.× sluit deze melding
 
  •  
  • Groot assortiment
  •  
  • Gegarandeerd lage prijzen
  •  
  • 2 jaar garantie
  •  
  • Kosteloos achteraf betalen
  •  
  • Veilige betaling en verzending

Voorkom blessures met een goede set-up

Spiermassa |  Workouts |  24 nov 2015
 

Fitness en krachtsport zijn zeer laagdrempelig. Zo kun je voor zo’n 15 euro per maand bij een prijsdiscounter los gaan en heb je voor 300 euro een vrij complete thuisgym van Gorilla Sports. Ook is het makkelijk georganiseerd, je bent van niets of niemand afhankelijk. Het nadeel is echter wel dat wanneer je bij een prijsdiscounter of in je eigen thuisgym aan de slag gaat, dat je dan vaak geen begeleiding hebt. Hierdoor kan het zijn dat je niet alle oefeningen even netjes uitvoert, waardoor je weer niet het maximale uit je training haalt of erger nog, dat je blessures oploopt.

 

Voorkom blessures met een goede set-up
 
Nu zijn hier natuurlijk ook weer oplossingen voor. Zo zijn er veel mensen die online hulp zoeken. Deze hulp varieert vaak van informatieve YouTube video’s tot persoonlijke coaching. Echter verbetert men de techniek vaak wel door online begeleiding, maar blijft men één klassieke fout maken. Een fout die misschien wel één van de belangrijkste onderdelen van je training vormt, namelijk de set-up.
 
De set-up
 
De set-up is het voorbereiden van de fitness oefening. Hier hebben we het niet over het klaarleggen van je fitnessmaterialen, maar over het gaan staan, liggen, zitten of hangen én je lichaam klaar maken voor de betreffende workload.
 
Vaak willen sporters fanatiek starten met een oefening. Top! Fijn om wat motivatie en power te zien in de gym, maar dit gaat veelal ten koste van de set-up:
 
-Bij het squaten staat een voet verder naar voren dan de andere;
-Bij het deadliften wordt de lift vanuit bolle positie gestart;
-Bij het bankdrukken is er in de startpositie een holle rug;
-Bij pull ups worden de benen naar achter gezwaaid én wordt de rug vaak té hol gehouden bij de start;
-Rows worden opgezet met een bolle rug;
-Etc…
 
Het blessureleed
 
Steeds weer hoor ik verhalen van mensen die hard trainen, steeds dichter bij hun doel komen en dan ineens…raken ze geblesseerd. De keiharde gevolgen van een slordige set-up. 
 
In 2013 waren er 3.400.000 fitnessers, hiervan zijn er maar liefst 490.000 geblesseerd geraakt (bron: veiligheid.nl). Dit betekent dat 14% van de fitnessers in 2014 een blessure heeft opgelopen. De meest voorkomende blessures bij fitnessers zijn rug en nek klachten (bron: gezondheidsnet.nl), vaak veroorzaakt door een slechte set-up. Kortom, de hoogste tijd om dat percentage terug te dringen en bewust om te gaan met de set-up.
 
Het advies
 
Om je op weg te helpen met een goede set-up, geef ik je hieronder een aantal belangrijke tips:
 

-Een bolle rug is bij krachttraining bijna nooit goed. Ga er vanuit dat je basic lifts praktisch altijd met een neutrale of licht holle rug uitvoert;

-Je stabiliteit begint bij je voeten. Zorg dat je deze altijd goed stevig en gelijk op de grond kan neerzetten. Kleinere sporters onder ons hebben hier wel eens moeite mee, bijvoorbeeld bij het bankdrukken. Is dit bij jou ook het geval? Leg dan een step onder je voeten bij het bankdrukken, op deze manier kun je je voeten alsnog stevig neerzetten;

-Zoek voor alle oefeningen die je doet op YouTube de set-up op. Er is genoeg te vinden; 

-Vraag een professional om feedback/advies. Deze kan je belangrijke tips geven voor jouw set-up;

-Luister naar je lichaam. Voelt het niet goed, dan is dat het waarschijnlijk ook niet.

 
Conclusie
 
Er zijn jaarlijks veel fitness blessures. Waarvan er in mijn overtuiging veel voorkomen hadden kunnen worden. Als jij je set-up op orde hebt, dan verklein je in ieder geval de kans op blessures aanzienlijk. Neem de tips over de set-up mee en ga er bewust mee om tijdens het trainen.
 
Succes!
 
Auteur: Bart Kaats 
 
 

Reacties