Wij gebruiken cookies om het winkelen bij Gorilla Sports gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.× sluit deze melding
 
  •  
  • Groot assortiment
  •  
  • Gegarandeerd lage prijzen
  •  
  • 2 jaar garantie
  •  
  • Kosteloos achteraf betalen
  •  
  • Veilige betaling en verzending

Trainen op 'voldoening'

Spiermassa |  Workouts |  08 dec 2015
 

Een populaire term die ik de laatste tijd vaak hoor is trainen tot falen. “Je moet trainen tot falen, totdat je spieren niet meer kunnen en ze echt helemaal leeg zijn!” hoor ik krachtsporters zeggen. Dat is inderdaad een zeer effectieve manier van trainen wanneer je een spotbuddy hebt, iemand die achter je staat als je bijvoorbeeld aan het bankdrukken bent. Want in dat geval kun je terugvallen op je sportmaatje en écht trainen tot je niet meer kunt.

 

Trainen op 'voldoening'
 
Maar iedereen die graag thuis traint met Gorilla Sports producten, heeft niet altijd een spotbuddy tot zijn beschikking. Is dit voor jou ook het geval? Train dan op voldoening. Dit houdt in dat je naar je lichaam luistert. Wees je bewust van wat je voelt wanneer je traint en maak op basis hiervan bewuste keuzes. Wanneer je op voldoening traint, train je dus precies zwaar genoeg. Je traint zodat je in een bepaalde reprange een ‘prikkel’ voelt in de spier die je aan het trainen bent. Trainen op voldoening is dus een veilige manier om effectief te trainen zonder spotbuddy. 
 
 
Wil jij ook graag het maximale uit je training halen wanneer je alleen traint. Volg dan het onderstaande stappenplan en pas het trainen op voldoening ook toe in jouw training.
 
1.Doe je oefeningen in 3 tot 4 setjes met 8 tot 12 herhalingen;
2.Probeer het gewicht voor je oefeningen zo te kiezen dat het zo zwaar is dat je (zover je in kunt schatten) het laatste setje net niet kunt afmaken;
3.Voer je oefeningen op een rustig tempo uit, zodat je bewust voelt wat er in je spieren gebeurt;
4.Als je bij het laatste setje na de 12de herhaling nog niet ‘voldaan’ bent,  ga dan door totdat je dit gevoel wel bereikt hebt; 
5.Kun je bij het laatste setje makkelijk 18 herhalingen doen? Dan is het tijd om een zwaarder gewicht te gebruiken.
 
Als je consequent op deze manier blijft trainen, zal je vanzelf progressie boeken en steeds meer spiermassa krijgen. Zorg er echter wel voor dat je voldoende halterschijven hebt om het gewicht op te blijven voeren.
 
Succes en train ze!
 
Auteur: Bart Kaats
 

Reacties

 
 
Het Laatste Setje Net Niet Kunt Afmaken. Moet
 
door: Ralph
 |  woonplaats: A,veen
 |  leeftijd: 36
 |  op 08 dec 2015 17:17
 
Het plaatje toont bankdrukken, een goed voorbeeld om juist ruim te stoppen voordat je je laatste Rep doet. Anders is het zo lastig de stang over je buik rollen ;-)