Wij gebruiken cookies om het winkelen bij Gorilla Sports gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.× sluit deze melding
 
  •  
  • Groot assortiment
  •  
  • Gegarandeerd lage prijzen
  •  
  • 2 jaar garantie
  •  
  • Kosteloos achteraf betalen
  •  
  • Veilige betaling en verzending

Tien redenen om thuis te trainen

20 jan 2013
 

Thuis trainen biedt tal van voordelen. We zetten de tien belangrijkste redenen waarom thuis trainen zo prettig is, even op een rijtje.

Tien redenen om thuis te trainen

1. Thuis fitnessen bespaart tijd

Veel mensen zijn lid van een sportschool, maar gaan er nooit naartoe. Eén van de redenen is tijdgebrek. Iedereen heeft wel tijd voor een uurtje sporten hier en daar. Maar het probleem is, dat een bezoek aan de sportschool inclusief reistijd, omkleden en douchen, altijd veel langer dan een uurtje duurt. Thuis trainen bespaart je tijd. Eenmaal thuis, kun je meteen aan de slag. Sportkleding aan, flesje water erbij, en beginnen maar. Een effectieve krachttraining duurt niet te lang en je pauzes tussen de setjes dienen goed ingedeeld te zijn. Maar in de sportschool ben je nooit alleen en moet je dus vaak wachten. Lange rij voor de halterbank? In je eigen huis ben je meteen aan de beurt.  Fit en sterk worden begint niet met de woorden “Nee hoor, ik wacht wel even!”.

2. Thuis trainen bespaart je geld

Het merendeel van de mensen met een sportschoolabonnement, komt nooit opdagen. Maandelijks wordt je contributie voor de sportschool van je bankrekening afgeschreven, terwijl jijzelf de motivatie allang kwijt bent. Investeren in goede apparatuur, zoals een onverwoestbare gietijzeren halterset, is een investering in je gezondheid voor de rest van je leven.

3. Thuis kun je altijd trainen met de gewenste apparatuur

Hoe vaak heb in de sportschool een oefening moeten overslaan, omdat de betreffende apparatuur bezet was of bedekt met een handdoek van iemand die in geen velden of wegen te bekennen was?

Is de decline halterbank alweer bezet, waar jij net je flyes op wilde doen? Dat zal je in je eigen huis niet snel overkomen. Wil je net even de halters van 28 kg pakken, is iemand anders er net mee aan de haal gegaan. Thuis pak je altijd de gewichten die je nodig hebt. Jouw halters zijn altijd beschikbaar, zelfs inbrekers laten jouw gewichten links liggen, alhoewel, als het gaat om deze professionele Gorilla Sports halters…..?

4. Prettige omgeving

Als je thuis traint, train je in je eigen ruimte, op je eigen schone apparatuur. Tijdens de training luister je naar jouw favoriete muziek. Je kunt ongegeneerd schreeuwen als je daardoor net die laatste rep eruit weet te persen. Na afloop van je training ga je douchen in je eigen, schimmelvrije badkamer. Je hoeft niet met nat haar op de fiets terug naar huis.

5. Ongevraagd advies

De meeste mensen die al jarenlang trainen, weten wel waar ze mee bezig zijn en hebben een doel voor ogen. Hoe irritant is het dan als je net aan het bijkomen bent van een setje shoulder presses met 30 kg dumbells en er zo’n joker aankomt die jou gaat vertellen dat je beter meer herhalingen kunt gaan doen met halters van 12 kg. Natuurlijk zijn er ook vele goedbedoelde en nuttige adviezen. Maar voor je het weet raak je weer verzeild in een gesprek van tien minuten over het aantal reps en setjes en of je houding niet wat beter kan. Je fitnesstraining moet geen theekransje worden! 

6. Thuis trainen dwingt je om je te verdiepen in je sport

Hoeveel mensen in de sportschool volgen week-in-week-uit dezelfde routine? Elke maandag borstdag: vijf setjes bankdrukken, vier setje dumbell presses en nog een paar setjes flyes? Bij fitness en krachttraining is variatie ongelooflijk belangrijk. Thuis trainen dwingt je om je te verdiepen in je sport. Internet is hierbij je beste vriend. Je komt er fitness experts en ervaren krachtsporters tegen die hun kennis delen. Je kunt gericht vragen stellen en écht nuttige antwoorden krijgen. Dit is dé manier om je kennis op peil te brengen. Bodybuildfora waar filmpjes gepost worden, waarin je bijvoorbeeld aan anderen kunt vragen om je deadlift techniek te beoordelen, zijn al jarenlang mateloos populair.

7. Thuis trainen maakt je creatief

Wie thuis traint, moet zelf op een creatieve manier zorgen dat alle spiergroepen aan bod komen. Niet iedereen heeft tenslotte plek voor een complete inrichting met halterbank, een squat rack en een power cage. Als je thuis traint, zoek je je grenzen op met ‘old school training’. Denk aan thuis optrekken met een gewichtsvest, in plaats van lekker lui aan de lat pulley te sjorren. Denk aan weighted dips, in plaats van cable push downs. Als je thuis traint, zonder spotter, wil je waarschijnlijk toch regelmatig ‘tot failure gaan’. Om dit zonder spotter veilig te doen, moet je variëren en een setje banken bijvoorbeeld direct laten volgen door een setje dips met een vest van 20 kg aan.

Je kunt overigens ook prima progressie boeken, terwijl je niet ‘tot failure' traint. Olympische gewichtheffers gaan tijdens de trainingen zelden tot ‘failure’: ze zijn stuk voor stuk sterker dan de grootste jongen uit jouw sportschool. Sportscholen puilen uit van mensen die elkaar al jarenlang napraten, zonder dat ze ooit geprobeerd hebben uit te vinden welke manier van trainen eigenlijk het beste past bij de persoonlijke doelstellingen en het eigen genetische materiaal. Verdiep je in je sport!

Iemand die thuis gewend is om thuis te trainen, raakt ook niet in paniek als hij een keer op vakantie gaat en drie weken zonder sportschoolbezoek moet zien te overleven. Opdrukken (al dan niet op één hand), optrekken, pistols (squatten op één been), een heuveltje op kikkeren of sprinten, zijn voorbeelden van oefeningen waardoor je fit en sterk blijft tijdens je vakantie.

8. Train wanneer je wilt en zo vaak als wilt

Je home gym is altijd open. Je kunt trainen wanneer jij dat wilt en zo vaak als jij dat wilt. Als je thuis traint en de juiste apparatuur hebt ingeslagen, kun je eindeloos variëren. Je kunt bijvoorbeeld in plaats van een 3-daags splitschema, kiezen voor vijf dagen per week een kortere training. Vijf dagen per week ’s ochtends of ’s avonds 20-25 minuten krachttraining, is meestal veel efficiënter dan twee keer per week een uur!
 

Ook als je een periode écht geen tijd hebt, kun je thuis je fitness level nog goed op peil houden. Vier weken lang niks doen of vier keer per week thuis een paar setjes trainen (opdrukken, dips) en een paar setjes pull ups (kost je vijf minuten)? Het verschil in de gevolgen voor je fitheid is levensgroot! Zo voorkom je dat je wekenlang bezig bent om op je oude niveau te komen, als je weer wel de tijd hebt om meer te trainen.

9. Geen afleiding door de andere sexe

Sportscholen zijn gemengd. Mannen zijn zwaar aan het pompen terwijl de dames op de loopbanden of de spinning bikes hun best doen. Voordat je het weet, pauseer je veel langer dan nodig is tussen je setjes, omdat je ongewild richting de aerobics hoek zit te staren. Als je thuis traint, kun je focussen. Je weet welke oefeningen je wilt doen, en je weet hoe laat je klaar wilt zijn. Je gaat ervoor. De beloning komt later.

 

Dames vinden het vaak niet prettig dat de hele wereld hen aan zit te staren terwijl ze het zweet van hun voorhoofd vegen. Als je thuis traint, heb je geen last van die priemende blikken. Alleen de overbuurman met zijn verrekijker geniet mee. Maar die zie je toch niet.

10. Competitief gedrag

Hoeveel jongens in de sportschool zijn met zwaardere gewichten aan het trainen dan goed voor hen is? Het merendeel. Vooral bij oefeningen zoals bankdrukken, krijgen mannelijke sportschoolbezoekers last van hun testosteron level. Vrijwel iedere man wil zo zwaar mogelijk kunnen bankdrukken, omdat zijn maatje ook zoveel - of nog meer - drukt. Maar vrijwel niemand neemt de tijd om zich te verdiepen in de juiste techniek en de juiste trainingsopbouw. Vraag de gemiddelde sportschoolbezoeker het verschil tussen de bankdruktechniek voor bodybuilding en de bankdruktechniek voor powerlifting, en je zult glazig aangekeken worden. Daar heb je ’t al, ongewenst advies….

 

Reacties

 
 
Eigen Gym
 
door: Caspar Brugmans
 |  woonplaats: Landgraaf
 |  leeftijd: 52
 |  op 10 mei 2014 00:27
 
ik train al 20 jaar thuis, naast training in sportschool, voor sommige oefeningen (leg extension te duur voor eigen aanschaf) voordelen: minder tijd kwijt, geen reis tijd, geen drukke gym met...      lees verder
Vraag En Aanbodontwikkeling
 
door: Jaouad
 |  woonplaats: Harderwijk
 |  leeftijd: 16
 |  op 24 apr 2014 22:38
 
Weet iemand wat de vraag en aanbodontwikkeling is naar fitness apparatuur?
Goeie Tip
 
door: Klaas Van Till
 |  op 22 apr 2014 17:04
 
ik train zelf al een lange tijd thuis gewoon omdat ik mijn eigen muziek er bij kan luisteren en ff met die muziek kan meezingen dat raad ik veel mensen omdat je je niet meer zoveel concentreert op...      lees verder
Tien Redenen Om Thuis Te Trainen
 
door: Patricia De Ruijter
 |  woonplaats: Geldrop
 |  leeftijd: 42
 |  op 22 apr 2014 13:45
 
ik word donderdag 24 april 2014, 42 jaar. ben al geruime tijd werkzoekende. en thuis sporten is voor mij geweldig. dus zou u mij afbeeldingen kunnen mailen. van kracht sport oefeningen die ik...      lees verder
Nu Ook Met Een Werkinstructie
 
door: Sandeman
 |  woonplaats: Zwolle
 |  leeftijd: 42
 |  op 29 dec 2013 11:41
 
Reden 11: thuis trainen is laagdrempelig en (blijft) daarom succesvol. Informatie over hoe je het kunt aanpakken: http://members.home.nl/sandeman/