Wij gebruiken cookies om het winkelen bij Gorilla Sports gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.× sluit deze melding
 
  •  
  • Groot assortiment
  •  
  • Gegarandeerd lage prijzen
  •  
  • 2 jaar garantie
  •  
  • Kosteloos achteraf betalen
  •  
  • Veilige betaling en verzending

Thuis fitness

Fitnessartikelen |  29 sep 2015
 

Aangezien jij deze blog leest, heb je waarschijnlijk nagedacht over krachttraining thuis en ben je bij Gorilla Sports terechtgekomen. Als personal trainer aan huis, gebruik ik vaak het trainingsmateriaal van Gorilla Sports. Mijn ervaring is dat veel mensen graag thuis willen trainen, maar geen ervaring hebben in wat zij het beste kunnen aanschaffen. In deze blog probeer ik zoveel mogelijk vragen en onzekerheden weg te nemen én geef ik tips voor het aanschaffen van jouw eigen homegym!

Thuis fitness
 
Waarom thuis trainen?
 
De redenen om thuis te trainen kunnen divers zijn. De één vindt het lekker makkelijk en de ander is er niet zo blij mee bekeken te worden in een reguliere sportschool. Thuis heb je zelf de regie, heerlijk! Maar wat zijn nu de grootste voor- en nadelen van thuis trainen? 
 
 
 
 
 
Voordelen
- Geen reistijd;
- Jouw homegym is altijd open;
- Er wordt nooit een apparaat bezet gehouden;
- Niemand kijkt naar je;
- In jouw homegym staan alleen apparaten die jij gebruikt.
 
Nadelen
- Een homegym vraagt om een investering. Die zichzelf overigens snel terugverdient;
- Er loopt geen gekwalificeerde trainer rond;
- Het neemt wat ruimte in beslag.
 
Hoe dan ook, ik merk dat mijn klanten thuis trainen erg fijn vinden omdat zij niet afgeleid worden door externe factoren zoals andere sporters. 
 
Wat heb jij nodig om thuis te trainen?
 
Dat ligt er maar net aan wat jouw doelen zijn. Als jij een programma als Insanity wilt volgen, dan heb je niet zo veel nodig. Volg jij liever de prachtige Australische Kayla dan ben je met een matje en wat lichte gewichten klaar. Maar wil jij echt gericht aan jouw persoonlijke doelstellingen werken, dan zal je toch een minigym nodig hebben. 
 
Om met de minste spullen een zo compleet mogelijke homegym samen te stellen, adviseer ik het volgende aan te schaffen:
 
- Verstelbaar rek voor squats en presses
- Verstelbare halterbank van flat naar incline
- Pull up bar
- Lange halterstang
- Twee dumbellstangen
- EZ curl stang
- 100 kg aan halterschijven
- Fitnessmatje
- Step
 
Een steunen voor squats en presses is echt onmisbaar. Vaak wordt deze verkocht als een set waarbij er een halterbank aan het rek vastzit. Echter adviseer ik om losstaande steunen te kopen. Zo kun je veel meer oefeningen met hetzelfde materiaal doen.
 
Een halterbank waarvan de rugleuning verstelbaar is, mag ook niet ontbreken in jouw homegym. Een halterbank zorgt bij veel oefeningen voor ondersteuning. Dit is zeker van belang wanneer je nog wat rompstabiliteit moet ontwikkelen.
 
Een pull up bar is noodzakelijk in iedere homegym. Hiermee zijn je lats nou eenmaal het beste te trainen. Kun je nog geen bodyweight pull ups? Neem er dan een weerstandsband bij. Lus deze door de bar heen en ga erin staan. De pull up wordt zo lichter. Dit is de ideale methode om de juiste kracht op te bouwen, zodat je binnen no-time zelfstandig bodyweight pull ups kunt doen.
 
Een lange halterstang, twee dumbellstangen en voldoende halterschijven heb je ook echt nodig. Zorg dat je in ieder geval 100 kilogram aan gewichten hebt. Je bent vaak sterker dan je denkt, het zou immers zonde zijn als je met het deadliften een paar maanden geen progressie boekt omdat je niet meer gewichten hebt. Compound oefeningen zoals squats en deadlifts kun je vaak al redelijk snel met een hoog gewicht uitvoeren. 
 
De EZ curl stang raad ik ook echt aan. Deze stang ontlast de polsen bij diverse oefeningen zoals de upright row en skull crushers. 
 
Een fitnessmatje is altijd fijn, zeker bij het doen van oefeningen die je op de vloer uitvoert. Bovendien is een matje relatief goedkoop in aanschaf.
 
Nu zal je wel denken: wat moet ik in hemelsnaam met een step? Maar ik geef al een tijdje training in homegyms waarbij improviseren noodzaak is. Hiermee ben ik erachter gekomen dat een step erg handig is om bijvoorbeeld onder de poten van je fitnessbank te zetten. Zo kun je ook decline presses doen. Zorg er wel voor dat de bank nog volledig stabiel staat en train met een spotter. Daarbij kun je de step ook voor het bankje plaatsen voor de voeten. Dit is voor mensen rond de 1.70 en daaronder best fijn. En de step is bij uitstek geschikt voor verschillende cardiovasculaire oefeningen op basis van bodyweight.
 
Waar te starten? 
 
Kijk eens op Gorilla Sports rond naar wat je nodig hebt. Niemand zegt dat jij jouw homegym in een keer moet aanschaffen. 
 
Train ze!
 
 
Auteur: Bart Kaats
 

Reacties

 
 
Trainingsschema
 
door: Michel Atol
 |  woonplaats: Maastricht
 |  leeftijd: 49
 |  op 07 okt 2015 19:49
 
Ik heb twee maal iets bij jullie besteld en ben er erg tevreden over, maar mijn vraag is. hoe kom ik aan een trainingsschema wat voor mij geschikt is? Alvast bedankt.