Wij gebruiken cookies om het winkelen bij Gorilla Sports gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.× sluit deze melding
 
  •  
  • Groot assortiment
  •  
  • Gegarandeerd lage prijzen
  •  
  • 2 jaar garantie
  •  
  • Kosteloos achteraf betalen
  •  
  • Veilige betaling en verzending

De krachttraining van boksers

Spiermassa |  Workouts |  02 feb 2015
 

Veel boksers hebben een fysiek waar de meeste krachtsporters alleen maar van kunnen dromen. Een vraag die we dan ook vaak voorbij zien komen is ‘hoe ziet de krachttraining van boksers eruit: trainen ze met gewichten, of zonder’? Aan de hand van (voor)beelden van de training van enkele zwaargewicht-legendes uit de bokswereld laten we zien dat het antwoord sterk verschilt per individu.  

 

 

De krachttraining van boksers

- Rocky Marciano (1923 – 1969), 180 cm en 85 kg, is de enige wereldkampioen in het zwaargewicht die zijn gehele carrière ongeslagen bleef (volgens de huidige gewichtsklassen – de klasse zwaargewicht begint bij 91 kg - zou Marciano geen zwaargewicht meer zijn). Rocky trainde ‘old school’, deed veel calisthenics (oefeningen met het eigen lichaamsgewicht) en gooide onder andere met zware stenen om in shape te blijven. Van Rocky werd gezegd dat hij 30 dead hang pull ups eruit kon persen. Check hier een video van een training van Rocky Marciano:

 

 

-

 

- Cassius Clay / Muhammad Ali (1940), 189 cm en 97 kg in zijn beste tijd, werd Olympisch kampioen in de klasse lichtzwaargewicht (hij woog toen slechts 80 kg) en veroverde de wereldtitel in 1964, 1974 en 1978. Ali, geen ‘natural heavyweight’, trainde in het geheel niet met gewichten. Dealniettemin bouwde Ali in rap tempo spiermassa op. De krachttraining van Ali bestond uit oefeningen als sit-ups en push ups. Hoeveel herhalingen? “Ik begin pas met tellen als het pijn doet", aldus Ali. Lees hier meer over de training van Ali. Dat een lichaam zoals dat van Ali niet voor iedereen ‘zomaar’ ontstaat met intensieve bokstraining, sit-up variaties en push ups, ondervond acteur Will Smith, die Ali portretteerde in de film ‘Ali’ (2002). Will Smith had als doelstelling om een geloofwaardige fysiek te creëren en hij focuste daarom sterk op het opbouwen van spiermassa middels bankdrukken (zijn 1RM ging omhoog naar 160 kg). Smith is weliswaar ongeveer even lang als Ali, maar zonder training met gewichten, was hij nooit even zwaar als Ali geworden. Lees hier meer over de training van Will Smith en kijk hier naar een training van Mohammad Ali, in voorbereiding op het legendarische gevecht met George Foreman in 1974, The Rumble in the Jungle:

 

 

Joe Frazier (1944-2011), 182 cm en op zijn zwaarst 98 kg, werd Olympisch kampioen in het zwaargewicht in 1964 en wereldkampioen in het zwaargewicht in 1970. Smokin’ Joe (‘When he comes out of his corner, he comes out smokin’) verdedigde zijn wereldtitel met succes door in ‘The Fight of the Century’ Muhammad Ali te verslaan, die terugkwam van zijn drie jaren durende schorsing wegens dienstweigering. Met zijn fameuze linkerhoek sloeg Smokin’ Joe zijn rivaal Ali in dit gevecht zelfs eenmaal tegen de vlakte. Joe Frazier geloofde niet in training met gewichten voor boksers. Aan het eind van elke bokstraining deed Frazier een serie calisthenics: 25 pushups, 40-60 seconden rust, 15 dead hang pull ups, 40-60 seconden rust, 25 pushups, 40-60 seconden rust, 15 dead hang pull ups, 40-60 seconden rust, 25 pushups, 40-60 seconden rust, 15 dead hang pull ups. Om de dag deed hij in plaats van pull ups dips. In zijn boek ‘Fight Like The Pro’s’ geeft Frazier aan (op aandringen van zijn zoon Marvis, ook een voormalige zwaargewicht bokser, die ooit door Mike Tyson vernederd werd) dat áls je als bokser met gewichten wilt trainen, bankdrukken de beste optie is. Kijk hier hoe Smokin’ Joe uithaalt met zijn linker hoek:

 

 

Kijk hier hoe ‘Iron’ Mike Tyson de zoon van Smokin’ Joe, Marvis, verschrikkelijk hard te grazen neemt:

 

:

 

- Evander Holyfield (1962), 188 cm en 97 kg in zijn ‘prime’, won als ‘light heavyweight’ een bronzen medaille op de Olympische spelen van 1984. Holyfield was 21 jaar, woog 79 kg, en was dus zeker geen ‘natural heavyweight’. Toch wilde Holyfield de belangrijkste titel in het boksen winnen en dus moest hij zwaarder worden. Als er binnen het boksen één iemand is die een ‘gym-built body’ heeft, is het Holyfield. “The Real Deal” liet een gym bouwen naast zijn huis, trainde voor spiermassa en uithoudingsvermogen en werd van light heavyweight eerst cruiser en daarna heavyweight. In 1990 pakte Holyfield de titel van wereldkampioen in het zwaargewicht, hij vocht toen op een gewicht van 94,5 kg. Lees hier meer over Holyfield’s trainingsregime en kijk hier naar ‘The Real Deal’ in de gym:

 

 

- Vitali Klitschko (1971), 2 meter hoog, 112 kg, en zijn broer Wladimir (1976), lengte 198 cm, 112 kg, zijn echte, natural heavyweights. De Klitschko’s domineren het zwaargewicht boksen al sinds 2003 (Vitali is sinds twee jaar met bokspensioen en is politiek actief). Wladimir won - voordat hij prof werd - tijdens de Olympische Spelen van 1996 goud in het zwaargewicht boksen. De hoogopgeleide Klitschko’s (beiden in het bezit van een doctorstitel) hebben een achtergrond in het kickboksen. Bekijk hier Vitali aan het werk in zijn jonge jaren als kickbokser, je kunt hier goed zien wat voor ontwikkeling zijn lichaam heeft doorgemaakt in de loop der jaren:

 

 

Reuzen zoals de Klitschko’s trainen met gewichten, maar het opbouwen van spiermassa is voor hen niet het belangrijkste doel: behoud van massa, snelheid en uithoudingsvermogen staat voorop. Wladimir Klitschko traint voor elk gevecht gedurende acht weken intensief, hierbij traint hij alleen de eerste drie weken met gewichten. Lees hier meer over het trainingsregime van Klitschko. Voor grote, zware jongens zijn ‘pull ups’ vaak geen optie, lezen we overal op bodybuilding fora. Smoesjes! Kijk maar even hoe Vitali Klitschko dat doet:

 

 

Succes met trainen!

 

 

Reacties

 
 
Boksen
 
door: Stefan
 |  op 29 jan 2016 22:47
 
Goed artikel. Kijk ook eens op mijn blog over boksenhttp://muaythai-nederland.nl
Juiste Voeding HELPT WEL ;)
 
door: Greg
 |  op 18 mrt 2015 09:28
 
Als je wat geschreven staat volgt en dat combineert met de juiste voeding van het jaar 2015 dan krijg je super resultaten zoals ik dat persoonlijk kreeg en bestelde mijn voeding bij...      lees verder