Wij gebruiken cookies om het winkelen bij Gorilla Sports gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.× sluit deze melding
 
  •  
  • Groot assortiment
  •  
  • Gegarandeerd lage prijzen
  •  
  • 2 jaar garantie
  •  
  • Kosteloos achteraf betalen
  •  
  • Veilige betaling en verzending

Hoe verbrand je meer vet: cardio op een lege of volle maag?

Vetverbranding |  Workouts |  08 jan 2015
 

Vaak wordt door sporters gedacht dat je meer vet verbrandt wanneer je in de ochtend gaat sporten zonder ontbijt. Val je sneller af door te trainen op een lege maag? Deze theorie is recent onderzocht.  Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Fitness-Tips.nl.

Hoe verbrand je meer vet: cardio op een lege of volle maag?

Ken je ook fanatieke sporters in je omgeving die bij hoog en laag beweren dat  je lichaam meer vet verbrandt tijdens een vroege cardio- of krachttraining zonder vooraf te ontbijten? De achterliggende theorie is dat het lichaam meer vet verbrandt op een lege maag omdat de glycogeenvoorraad beperkter is.

 

Hypothese 1: “’s Ochtends heb je een kleinere glycogeenvoorraad omdat je de hele nacht niet gegeten hebt waardoor je lichaam tijdens het sporten sneller vet als energiebron gebruikt.”

 

Deze hypothese strookt niet met de theorie die beweert dat het niet mogelijk is om op één specifiek moment van de dag vet te verbranden. Eventueel gewichts- en vetverlies is het gevolg van een negatieve energiebalans gedurende de dag of zelfs de hele week. Het is een mix van verschillende energiesystemen, je lichaam gebruikt namelijk niet één specifieke energiebron op één specifiek tijdstip. Daarnaast heeft je lichaam energie nodig om  je spijsvertering aan de gang te houden, dus door je ontbijt over te slaan verbrand je minder calorieën in de vroege ochtend.

 

Hypothese 2: “Gewichtsverlies of gewichtstoename is de slotsom van de hoeveelheid calorieën die je te veel of te weinig hebt gegeten aan het einde van de dag.”

 

Voor deze theorie valt wat te zeggen. In het hieronder beschreven onderzoek lichten wij deze interessante vraagstellingen verder toe.

 

Vier weken lang heeft een groep vooraanstaande onderzoekers gekeken naar het verschil in lichaamssamenstelling van 20 vrouwen die een cardiotraining uitvoerden met een lege maag of met een vooraf genuttigde ontbijtshake. De vrouwen werden gedurende deze vier weken gevolgd en kregen een dieet voorgeschreven met een negatieve energiebalans. De 20 vrouwen werden in twee groepen opgesplitst:  een experimentele groep kreeg geen ontbijt voor het sporten (lege maag en een maaltijdshake na de training) en een controlegroep kreeg wel een ontbijt (ontbijtshake) direct voor de training. De training bestond uit drie keer per week een één uur durende cardiotraining op een matige intensiteit.

 

Het onderzoek toonde aan dat in deze vier weken beide groepen vet verloren. De groep die sportte met een lege maag verbrandde evenveel als de vrouwen die sportte met een ontbijtshake op. Een opvallend resultaat, er werd dus géén significant verschil gemeten. Aan de hand van de uitkomsten van dit onderzoek werd het volgende geconcludeerd:

 

These findings indicate that body composition changes associated with aerobic exercise in conjunction with a hypocaloric diet are similar regardless whether or not an individual is fasted prior to training.

 

Een kleine kanttekening van dit onderzoek is dat het hier gaat om een klein onderzoek met een aantal beperkingen. Daarom kan er geen duidelijke uitspraak worden gedaan over dit vraagstuk. Een tweede kanttekening is dat de groep die wel mocht ontbijten voorafgaand aan het sporten, direct voor de training een ontbijtshake kreeg waardoor het lichaam dit lastig kan verteren. Een ontbijtshake één of twee uur voorafgaand aan de training zou beter zijn.

 

Kortom, verbrand je nu meer vet door te sporten op een lege maag?

Deze recente studie toont aan dat je niet extra vet verliest wanneer je gaat sporten met een lege maag. Omdat het hier, zoals eerder genoemd, om een klein onderzoek gaat met een aantal beperkingen, kun je niet met zekerheid zeggen of er daadwerkelijk geen verschil bestaat tussen beide methoden. In elk geval kun je met een gerust hart gezond ontbijten voor het sporten, naar alle waarschijnlijkheid is het verschil dusdanig klein dat het überhaupt de moeite niet is om jezelf te pijnigen door zonder ontbijt te gaan sporten. 

 

Bronnen:

-          http://www.fitness-tips.nl/afvallen/sporten-lege-maag

-          Hansen, K., Shriver, T., & Schoeller, D. (2005). The effects of exercise on the storage and oxidation of dietary fatSports Medicine (Auckland, N.Z.), 35(5), 363-373.

-          Schoenfeld, B. J., Aragon, A. A., Wilborn, C. D., Krieger, J. W., & Sonmez, G. T. (2014). Body composition changes associated with fasted versus non-fasted aerobic exercise. Journal of the International Society of Sports Nutrition, 11(1), 54.

 

Reacties

 
 
 

Meteen aan de slag!

Crosstrainer
259.95Nu: 14495