Wij gebruiken cookies om het winkelen bij Gorilla Sports gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.× sluit deze melding
 
  •  
  • Groot assortiment
  •  
  • Gegarandeerd lage prijzen
  •  
  • 2 jaar garantie
  •  
  • Kosteloos achteraf betalen
  •  
  • Veilige betaling en verzending

Dumbell chest press: borstspieren trainen met dumbells

Fitnessartikelen |  07 jan 2014
 

De dumbell chest press is een uitstekende oefening voor het trainen van de borstspieren. In dit artikel worden de voordelen en nadelen ten opzichte van het bankdrukken kort uiteengezet.

Dumbell chest press: borstspieren trainen met dumbells

 

De dumbell chest press is een oefening die vergelijkbaar is met het traditionele bankdrukken. Je traint er vooral de borstspieren mee en in mindere mate ook de triceps en de voorste hoofden van de deltaspieren. De dumbell chest press is op meerdere vlakken echter anders dan de gewone chest press. De dumbells zijn mobieler dan de lange barbell en kunnen vrijer bewegen. Je kunt tijdens de press de beweging van de schouders, de polsen en de ellebogen aanpassen indien nodig. Ook kun je per herhaling afwisselen waar je de nadruk op legt: wijd voor de nadruk op de borstspieren, smal voor de nadruk op de triceps. Bij de dumbell chest press heb je minder trainingsapparatuur nodig dan bij het bankdrukken: een fitnessbank  en een setje dumbells  is alles dat je nodig hebt.

 

Tijdens de oefening moet je de dumbells extra stabiliseren ten opzichte van een lange barbell, dit zorgt voor een grotere spierrekrutering. Je gebruikt meer spieren en bouwt daardoor dus ook meer op. Met bankdrukken is het zo dat de stang niet verder daalt dan de borst, deze kleinere amplitude zorgt voor een suboptimale stretch van de borstspieren doordat de ellebogen niet verder kunnen zakken op het moment dat de stang de borst raakt. Met stretch bedoelen we de mate waarin de spier opgerekt wordt.

 

Bij de chest press kunnen de ellebogen veel verder zakken en komt er dus een betere stretch op de spier te liggen. De grotere range (bewegingsbaan) heeft als gevolg dat er meer groei teweeg wordt gebracht. 

 

Een voordeel van de dumbell chest press ten opzichte van het bankdrukken is verder dat de oefening meer geschikt is om zonder spotter uit te voeren. Het is mogelijk om gecontroleerd 'till failure' te gaan bij een setje dumbell chest presses, terwijl dit bij het bankdrukken zonder spotter tot gevaarlijke situaties leidt. Uiteraard geldt in zijn algemeenheid en dus ook bij de dumbell chest press dat het ten zeerste is af te raden om met (te) zware dumbells zonder spotter te trainen.

 

We kunnen dus vaststellen dat afgezien van het feit dat het een geweldig gevoel geeft om in elke hand een lading ijzer weg te drukken, er meerdere voordelen zijn aan de dumbell chest press. Met dumbells werken heeft echter één nadeel ten opzichte van de benchpress, je kunt minder gewicht pakken. De sleutel naar een machtige borstkast? De verschillende oefeningen afwisselen!

 

 

Reacties