Wij gebruiken cookies om het winkelen bij Gorilla Sports gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.× sluit deze melding
 
  •  
  • Groot assortiment
  •  
  • Gegarandeerd lage prijzen
  •  
  • 2 jaar garantie
  •  
  • Kosteloos achteraf betalen
  •  
  • Veilige betaling en verzending

De wet van de verminderde meeropbrengst

Spiermassa |  29 dec 2015
 

Je hebt besloten om te starten met fitness. Goed bezig, de eerste stap is gezet! Je hebt ergens een fitnessschema gevonden, laten maken of als je het nog beter voor elkaar hebt, heb je je laten adviseren door de plaatselijke personal trainer. Na een paar weken trainen zie je meteen resultaat. Je borst heeft al wat meer definitie, je buik is strakker en je biceps beginnen ook al aardig mee te doen. Alle reden om lekker door te blijven gaan zoals je bezig bent. Maar na enkele maanden trainen merk je dat je steeds minder snel resultaat boekt, dit terwijl je toch echt even hard bent blijven trainen. Je hebt alles gedaan wat je moest doen. Ieder vrij uurtje in de sportschool doorgebracht, een fortuin gespendeerd aan de nodige voedingssupplementen en kip met broccoli staat vast op je menu. Wat een frustratie…. al dat werk voor niets! Je besluit de komende week maar even thuis te blijven. Het is nu een feit, je hebt de beginnersdip te pakken.

 

De wet van de verminderde meeropbrengst
 
Een beginnersdip is heel normaal
Hoe frustrerend het ook is, een beginnersdip is heel normaal. Iedereen die fanatiek start met fitness en bewust bezig is met zijn of haar progressie, zal op een zeker moment deze dip tegenkomen. Het mooie aan deze dip is, is dat dit het laagste punt is waar jouw fitnessmotivatie zich kan bevinden. Vanaf hier kan je motivatie alleen nog maar stijgen. Tijd om jezelf weer uit deze dip te halen! En dat gaat misschien wat makkelijker als je weet waardoor deze dip ontstaat.
 
 
De wet van de verminderde meeropbrengst
De wet van de verminderde meeropbrengst is de Nederlandse vertaling van wat in fitnessland ‘The law of diminishing returns’ wordt genoemd. Als je deze termen ontleedt staat er vrij vertaald: je krijgt steeds minder terug. En dat is precies wat er is gebeurd. In het begin reageert je lichaam op praktisch iedere trainingsprikkel. Maar naar mate je spieren sterker worden, heeft jouw lichaam een grotere verstoring van de homeostase (lichaamsbalans) nodig om geprikkeld te kunnen worden.
 
Je begrijpt dat deze wet een stuk achtergrondinformatie geeft die zeer belangrijk is voor iedereen die serieus bezig is met fitness. Deze wetmatigheid stelt vast dat het onmogelijk is om met de afgelopen tien trainingen hetzelfde resultaat te behalen dan met de tien trainingen die je daarvoor hebt gedaan. Het is zelfs zo extreem dat de training die je vandaag doet over drie jaar je warming-up kan zijn.
 
Voorbeeld:
Je hebt in een periode je borst tien keer getraind. Hiermee is jouw borstomvang met 3 cm toegenomen. Zes maanden later onderwerp je je lichaam in eenzelfde tijdsbestek aan dezelfde borsttraining. Maar wanneer je nu het resultaat van je training meet merk je dat je borst nog maar met 1,5 cm is toegenomen. Dezelfde moeite levert nu nog maar de helft van het resultaat op.
 
Omgaan met de wet van de verminderde meeropbrengst
Het is heel normaal dat je niet dezelfde progressie maakt dan wanneer je begon met fitness. Laat je hier niet door demotiveren. Niemand ontkomt aan dit fenomeen (althans, niet zonder ‘hulpmiddelen’), maar je kunt wel maatregelen nemen die ervoor zorgen dat je minder last hebt van de wet:
 
1.Afwisseling: pas om de twee tot drie weken je trainingsprogramma en je voeding aan. Op deze manier haal je je lichaam steeds weer uit evenwicht waardoor je minder snel last zal hebben van de wet van de verminderde meeropbrengst;
 
2.Je trainingsvolume verhogen: train zwaarder, doe meer setjes met meer herhalingen en doe meer trainingssessies;
 
3.Intelligenter trainen: door het faseren van je trainingen in trainingsblokken met hun eigen kenmerken (bijvoorbeeld trainen op hypertrofie en trainen op maximaal kracht). Dit kan je homeostase dusdanig verstoren dat je nog steeds goede resultaten kunt boeken.
 
Tot slot
Heb je last van een beginnersdip? Probeer jezelf hier dan zo snel mogelijk uit te halen. Bedenk dat je helemaal geen resultaat boekt met op de bank hangen en dat weinig progressie toch altijd nog meer is dan géén progressie! Want laten we eerlijk wezen, hoewel je nu minder resultaat ziet, je ziet er nu waarschijnlijk een stuk beter uit dan toen je begon met trainen!
 
Train ze!
 
Auteur: Bart Kaats
 
 

Reacties