Wij gebruiken cookies om het winkelen bij Gorilla Sports gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.× sluit deze melding
 
  •  
  • Groot assortiment
  •  
  • Gegarandeerd lage prijzen
  •  
  • 2 jaar garantie
  •  
  • Kosteloos achteraf betalen
  •  
  • Veilige betaling en verzending

De voordelen van trainen met een gewichtsvest

Fitnessartikelen |  Spiermassa |  22 jan 2013
 

Een gewichtsvest is een vest dat op het eerste oog veel weg heeft van een kogelvrij vest: de armen zijn vrij maar de torso is geheel omhuld. Anders dan een kogelvrij vest, is een gewichtsvest - hoe kan het ook anders - gevuld met gewichten en wordt het tegenwoordig door veel sporters gebruikt. We zetten de voordelen van trainen met een gewichtsvest even voor je op een rijtje. 

 

De voordelen van trainen met een gewichtsvest

Gewicht verliezen

Het gebruik van een gewichtsvest is een snelle manier om gewicht te verliezen. Ofwel: door het trainen met éxtra gewicht, zul je juist gewicht kwijtraken. Door het dragen van een gewichtsvest zal je lichaam namelijk harder moeten werken dan normaal, en zul je meer calorieën verbranden dan je normaal doet bij dezelfde activiteiten. Je kunt bijvoorbeeld een gewichtsvest dragen bij het wandelen of fietsen. Ben je niet zo sportief, dan kun je het gewichtsvest natuurlijk ook dragen tijdens dagelijkse huishoudelijke taken of het werken in de tuin. 

Toename van kracht en spiermassa

De meesten van ons zullen een gewichtsvest niet dragen om gewicht te verliezen, maar juist om sterker te worden en spiermassa te vergroten. Stel je bent goed getraind en perst er moeiteloos een groot aantal push-ups en pull-ups uit. Je kunt natuurlijk doorgaan met deze oefeningen tot je een ons weegt, maar je zult op een gegeven moment alleen nog maar je uithoudingsvermogen trainen, en geen extra kracht en spiermassa meer ontwikkelen. 

 

Herken je jezelf in bovenstaande? Dan wordt het tijd om je training (aanzienlijk) zwaarder te maken en voortaan met een gewichtsvest je push-ups en pull-ups te doen. Je zult dan minder herhalingen kunnen doen, maar de intensiteit van de training neemt fors toe. Als je dit een tijdje doet, moet je voor de grap maar weer eens zonder gewichtsvest trainen. Je zult merken dat je een stuk sterker bent dan eerst! Ook zal je zuivere spiermassa zijn toegenomen en je vetmassa afgenomen.

Verbetering van cardio

Houd je van rennen? Ook je cardiovasculaire uithoudingsvermogen kan sterk vooruit gaan dankzij een gewichtsvest. Veel afstandlopers gebruiken al een gewichtsvest. Uiteraard is het raadzaam om niet te veel kilo's mee te zeulen, anders wordt het niet alleen erg zwaar, maar kan het de kans op blessures natuurlijk vergroten. Begin bijvoorbeeld met een paar kilo en ren daar een paar kilometer mee. Uiteraard kun je het gewicht dat je meeneemt langzaam opbouwen. Als je op een gegeven moment weer eens zonder gewicht loopt, voel je je zo licht als een veertje en zul je merken dat je enorm vooruit bent gegaan!

Helpt bij (het voorkomen van) Osteoporose

Een voordeel van een gewichtsvest dat iets minder voor de hand ligt, is ontdekt door onderzoekers van de Universiteit van Oregon. Zij ontdekten dat sporten met een gewichtsvest bijdraagt aan het behoud van de botdichtheid, wat positief nieuws is voor iedereen die lijdt aan Osteoporose of hier aanleg voor heeft.

 

 

Reacties

 
 
Niet Wetenschappelijk
 
door: RD
 |  op 11 mei 2013 13:28
 
Het gebruik van een gewichtsvest is volgens mij niet wetenschappelijk bewezen. Dat het osteoporose tegengaat is logisch, krachttraining doet dit ook al. Hier in dit artikel wordt gezegd dat je...      lees verder
 

Meteen aan de slag!