Wij gebruiken cookies om het winkelen bij Gorilla Sports gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.× sluit deze melding
 
  •  
  • Groot assortiment
  •  
  • Gegarandeerd lage prijzen
  •  
  • 2 jaar garantie
  •  
  • Kosteloos achteraf betalen
  •  
  • Veilige betaling en verzending

14 handige tips voor het verliezen van vet

Vetverbranding |  03 nov 2015
 
Als je er gespierd uit wilt zien, is het niet alleen belangrijk dat je spieren hebt, maar ook dat de spieren goed zichtbaar zijn. Wist je bijvoorbeeld dat je buikspieren pas goed zichtbaar worden als je vetpercentage 12% of lager is? Daarnaast is een te hoog lichaamsvetpercentage slecht voor de gezondheid. 
 
14 handige tips voor het verliezen van vet
Vetpercentages in Nederland
 
Het gemiddelde vetpercentage van de Nederlandse man ligt tussen de 18 en 25%. Dat is hoger dan wat als gezond wordt beschouwd. Voor mannen ligt het vetpercentage dat als gezond mag worden beschouwd tussen de 14 en 17%. 
Voor vrouwen is het gemiddelde vetpercentage 25 tot 31%, terwijl percentages tussen de 21 en 24% als gezond worden beschouwd. Behalve dat vet verliezen beter voor je gezondheid is, helpt het je ook om er beter uit te zien, alle reden dus om vet te verbranden. In dit artikel geef ik je 14 handige tips om vet te verliezen.
 
De rol van krachttraining bij het verliezen van vet
 
Bij vet verliezen denk je waarschijnlijk als eerste aan cardiofitness en diëten. En dat beeld klopt tot op zekere hoogte. De basis van vet verliezen is immers meer calorieën verbranden dan er door voeding worden ingenomen.
 
Wat veel mensen niet weten is dat krachttraining enorm kan helpen om vet te verliezen. Uit steeds meer onderzoeken is naar voren gekomen dat er betere resultaten worden bereikt wanneer cardiofitness wordt gecombineerd met krachttraining. Door met krachttraining de spieren sterker te maken worden deze groter. Grotere spieren verbranden meer calorieën. En het mooie daarvan is dat grotere spieren ook in rust meer calorieën verbranden. Tel uit je winst!
 
Het is niet nodig om de spieren van een bodybuilder te hebben om extra calorieën te verbranden. De aanwinst van enkele kilo’s spier zorgt ervoor dat je stofwisseling al enorm omhoog gaat waardoor je in rust meer calorieën verbrandt. De makkelijkste manier om spiermassa te winnen is door krachttraining te doen voor de grote spiergroepen zoals de been-, bil-, borst-, buik- en rugspieren. 
 
Cardiofitness
 
Voor het verliezen van vet doe je cardiotraining met een lage hartslag, namelijk een hartslag welke tussen de 50% en 65% van de maximale hartslag ligt. Je kan cardiofitness doen met apparaten zoals een roeimachine, een crosstrainer, een indoor cycling bike of een twiststepper. Om vet te verliezen doe je om de dag aan cardiofitness, minimaal een half uur. Als je conditie nog niet goed genoeg is dan zal je het langzaam moeten opbouwen tot dat je het 30 minuten vol kan houden. De dagen dat je niet aan cardiofitness doet, gebruik je voor krachttraining.
 
Tips om vet te verliezen
 
Cardiofitness, krachttraining en een dieet waarbij minder calorieën worden ingenomen dan verbrand, zijn je basis om vet te verliezen. Hieronder volgt een aantal tips welke je helpen om vet te verliezen. 
 
Vet verliezen tip 1
Eet zes keer per dag in plaats van drie keer. De totale hoeveelheid van wat je gedurende de dag eet blijft hetzelfde, alleen verdeeld in zes porties. Hiermee voorkom je honger en lekkere trek tussen de maaltijden door en je metabolisme wordt hoger. 
 
Vet verliezen tip 2
Kleed je warm aan voordat je gaat trainen. Als je lichaam het warm heeft verbrand je meer calorieën. 
 
Vet verliezen tip 3
Drink voldoende water. Als je vochtbalans te laag is, zal je een hongergevoel krijgen. 
 
Vet verliezen tip 4
Download een fit App voor op je telefoon om je calorieën te tellen en je workouts bij te houden. 
 
Vet verliezen tip 5
Neem in je krachttraining de squat op. Met de squat train je been-, bil-, buik-, en rugspieren. Met één oefening train je dus een aantal grote spiergroepen. De squat is daarmee ideaal voor het krijgen van extra spiermassa, waarmee je je stofwisseling op een hoger niveau brengt. 
 
Hoe je de squat doet:
-Sta rechtop en zet je benen uit elkaar op schouderbreedte;
-Maak een hole rug;
-De armen houd je gestrekt voor je;
-Alsof je op een stoel wilt gaan zitten zak je door de knieën;
-Zak totdat je bovenbenen horizontaal zijn;
-Kom rustig weer omhoog.
 
Vet verliezen tip 6
Zorg ervoor dat er avocado’s in je dieet zitten. De gezonde vetten in avocado’s heeft je lichaam nodig voor het verbranden van de slechte vetten.
 
Vet verliezen tip 7
Sla het ontbijt nooit over. Eet in de ochtend juist een relatief groot deel van je dagelijkse caloriebehoefte. Eet bij het ontbijt tussen de 400 en 600 calorieën, dit helpt je stofwisseling op gang te brengen en het geeft je voldoende energie voor de dag die voor je ligt. En je zal minder snel in de verleiding komen om tussendoor te gaan snacken. 
 
Vet verliezen tip 8
Laat de kant-en-klaar maaltijden in de supermarkt liggen. Bereid altijd zelf je eten zodat je precies weet wat je binnen krijgt. 
 
Vet verliezen tip 9
Neem in je krachttraining de push up (opdrukken) op. Naast de grote spiergroep van de borstspieren train je met de push up ook je triceps en de rug- en buikspieren. Als de push up (nog) te zwaar is, dan maak je hem lichter door op je knieën te gaan liggen. 
 
Vet verliezen tip 10
Vermijd stress. Uit onderzoek is gebleken dat het stresshormoon cortisol ervoor zorgt dat je meer honger krijgt. 
 
Vet verliezen tip 11
Maak je eten pittig. Pittig eten zorgt ervoor dat je metabolisme omhoog gaat.
 
Vet verliezen tip 12
Zoek een trainingsmaatje. Je trainingsmaatje is de stok achter de deur als je geen zin hebt om te trainen en je kunt elkaar helpen om gemotiveerd te blijven. 
 
Vet verliezen tip 13
Kauw langzaam, uit onderzoek is gebleken dat je minder eet als je langzaam kauwt. 
 
Vet verliezen tip 14
In de spieren wordt glycogeen opgeslagen. Glycogeen is de ongebruikte en opgeslagen vorm van koolhydraten. Je glycogeenvoorraden zou je minimaal één keer per twee weken uit moeten putten. Als je glycogeenvoorraden pieken, verhoogt het lichaam namelijk de capaciteit voor het opslaan van vet. Terwijl het lichaam meer vet zal gaan verbranden als de glycogeen voorraden uitgeput zijn. Je kunt je glycogeen voorraden uitputten door twee dagen lang zeer weinig koolhydraten te eten. Doe dit niet vaker dan één keer in de twee weken.
 
Robin de Jong 
 

Reacties